Ugrás a tartalomhoz

A tisztelgés és a veterán gépritkaságok hétvégéje (videóval frissítve)

Mezőkövesd hírei

A múzeumalapító nevét viseli ezentúl a Mezőgazdasági Gépmúzeum. Az erőgépek tárházának új neve Hajdu Ráfis János Mezőgazdasági Gépmúzeum. Az erről szóló dokumentumot a szeptember 7-én megrendezett 15. Mezőgazdasági Gépésztalálkozón adták át a gyűjtemény létrehozójának, Hajdu Ráfis Jánosnak.


A mezőkövesdi Mezőgazdasági Gépmúzeumért Közhasznú Alapítvány és a Mezőgazdasági Gépmúzeum immár 15. alkalommal megszervezett találkozójának nyitóestéjén dr. Király István Szabolcs Ph. D. ny. megyei múzeumigazgató, agrárkutató mutatta be „A magyar mezőgazdaság gépesítésének múltja” című könyvét, amelyet követően a jelenlévők egy baráti vacsorán vehetett részt.
A rendezvény fő attrakcióján, a felvonuláson több mint 120 veterán traktor, gép, autó, motor vett részt. A felvonuló járművek élén haladt egy, a találkozóra felújított, matyó mintával díszített Trabant, amely egyben a menet egyik különlegessége is volt A trabant felújítását a Kovács Kft. szponzorálta. A kocsit Vámos Margit és Árvainé Erzsébet festette ki, a kárpitozását Bóta Gáspár és Csirmaz István támogatta, a motorfelújítást Murányi János végezte. Az alváz- és karosszéria munkákban pedig Bóta Gáspár és a Széchenyi István Katolikus Szakképző Iskola tanulói vettek részt.

A Mátyás király út – a Kavicsos-tó és Szabadidőpark – József Attila útvonal megtétele után a gépek visszatértek a múzeumhoz, ahol a MAME által összeállított kulturális műsort követően került sor a rendezvény megnyitására. Elsőként Csirmaz István, a Mezőgazdasági Gépmúzeumért Közhasznú Alapítvány elnöke köszöntötte a megjelenteket. A bevezető gondolatok után dr. Fekete Zoltán, városunk polgármestere méltatta a rendezvényt, illetve kiemelte Hajdu Ráfis János értékteremtő gyűjtőmunkájának fontosságát. A település első embere beszéde zárásaként nem mindennapi bejelentést tett. Dr. Fekete Zoltán polgármester elmondta, hogy Tállai András államtitkár felvetése alapján a képviselő-testület augusztusi ülésén elfogadta azt az előterjesztést, hogy a Mezőgazdasági Gépmúzeum ezentúl viselje alapítója nevét. A meghozott döntés értelmében az erőgépek tárházának új neve: Hajdu Ráfis János Mezőgazdasági Gépmúzeum. Az erről szóló dokumentumot dr. Fekete Zoltán polgármester adta át Hajdu Ráfis Jánosnak.
A polgármester gondolatai után dr. Szabó Balázs, a Vidékfejlesztési Minisztérium Parlamenti és Társadalmi Kapcsolatok Főosztályvezetője osztotta meg gondolatait, kiemelve, hogy ennek a gyűjteménynek jelentős szerepe van a magyar mezőgazdaság, a múlt átörökítésében.
Ezt követően a Hofherr-Dutra Emléktársaság tiszteletbeli elnöke, dr. Stieber József köszöntötte a múzeumalapító Hajdu Ráfis Jánost, akit a Társaság tiszteletbeli tagjává választottak a Hofherr gépek megmentéséért és gondozásáért végzett kiemelkedő munkájának elismeréseként. Az erről szóló elismervényt szintén a találkozó hivatalos megnyitóján vehette át Hajdu Ráfis János.
Ezt követően Hajdu Ráfis János meghatódottan mondott köszönetet a múzeum névadása kapcsán, hozzátéve, hogy nem is számított arra, hogy még életében ő utána nevezik el a múzeumot.
A beszédek sorát Kádár Zoltán múzeumigazgató zárta, aki elmondta, hogy a találkozóra egy, a még Magyar Királyi Államvasutak gépgyárában készült gőzlokomobilt is sikerült felújítaniuk támogatók révén. Emelett még egy géppel gazdagodott a gyűjtemény, hiszen egy 8 hengeres Ganz-Jendrassik motort kapott ajándékba a múzeum.


Szakmai program

Az idei gépésztalálkozó központi témája a dieselmotor volt, így a délutáni szakmai előadások is e témakörrel foglalkoztak.
A délután program levezetője dr. Péter József, a Miskolci Egyetem Gép- és Terméktervezési Tanszékének docense volt.
Elsőként a 100 éve elhunyt Rudolf Diesel, a kompresszoros dízelmotor feltalálójának életéről, munkásságáról tartott előadást Jálics Károly főiskolai docens.
A dízelmotor hazai elterjedéséről pedig Hidvégi János muzeológus, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum munkatársa osztott meg számos új és hasznos információt a gépész közönséggel.
Az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész Biztonságtechnikai Mérnöki Kar két kollégája, dr. Horváth Sándor dékán, egyetemi docens és Szunyogh Gábor egyetemi docens Jendrassik György életéről, munkásságáról és a kis teljesítményű sugárhajtóműről beszélt a résztvevőknek.
A délután során bemutatták a Szerbiában található, Muzej Zervica magángyűjteményt is, valamint a növényalapú dízel üzemanyagokról tudhattak meg többet az érdeklődők dr. Hajdú József műszaki igazgató révén.


Változatos programok

A hivatalos megnyitót követően változatos programokkal várták a látogatókat. Kora délután mintegy 100 veterán jármű is csatlakozott az eseményhez a XIII. Egri Régi Jármű Találkozó és Túra keretében, hiszen Mezőkövesd volt a túra résztvevőinek IV. versenyállomása.
Emellett Dankó Árpád albertirsai magángyűjtő 11 tonna súlyú, 1924-es gyártmányú Deutz típusú gázmotorjának sűrített levegővel történő indítását is megnézhették a gépszeretők, valamint láthatták, hogyan is működik egy gőzgépes cséplőgép.
A nap során több alkalommal is beindították a vendégek által hozott és a Gépmúzeum stabil, valamint lokomobil típusú mezőgazdasági erőgépeit, dízelmotorjait és dízeladagolóit. A gépeket Tóth Ernő gépészmérnök mutatta be a közönségnek.
A találkozó keretében idén Kiss Mátyás mezőkövesdi népi iparművész a nap folyamán különböző fafaragási technikákkal ismertette meg a látogatókat.
Mindemellett volt kovácsbemutató és különböző termékek vására is.

Kapcsolódó hírek