hu en de pl
ma 2019. december 13. (péntek) 17:19 Luca, Otília névnapja van





Funkcionális Fitness Mezőkövesden

Közel egy éve van jelen városunkban a Fitness sportág egyik rendkívül gyorsan fejlődő, rohamosan népszerűvé váló speciális változata, a funkcionális fitness, azon belül is a CrossFit elveken alapuló edzésrendszer.
 




A funkcionalitás


A rendszert néhány éve alakították ki Amerikában. Ha a rendszer elemeit nézzük, nincs benne semmi különleges, viszont a teljes filozófiája meglehetősen egyedi. Célja a valódi élet minden kihívására is megfelelő választ adó "funkcionális" fitness kialakítása.
A funkcionalitása abban rejlik, hogy a 10 általánosan elfogadott fizikai képességet (keringés-légzés, kitartás, erő, hajlékonyság, teljesítmény, gyorsaság, koordináció, agilitás, egyensúly, pontosság) edzéssel és gyakorlással egyidejűleg fejleszti. Így tehát a fitness lényege az, hogy minden és bármilyen elképzelhető feladatban jól kell teljesíteni. A sportág népszerűsége épp ebben a rendkívüli változatosságban rejlik. Alapfilozófiája az, hogy nincs két egyforma edzés, az ingerek széles skálát ölelnek fel, és állandóan variálódnak. A fokozatosság ebben a sportágban kiemelten fontos tényező. A nem, kor edzettségi szint szerint történő elkülönítés csak a mértékében, és nem fajtájában tér el!


Egyensúly és erő korosztálytól függetlenül

Ez azt jelenti, hogy a gyakorlatok ugyanazok egy fiatal sportolónak, és egy nyugdíjasnak is, csak a gyakorlatok mennyisége különbözik, a feladatok minőségében nincs eltérés. Alapvetően rövid ám intenzív gyakorlatsorokat kell végezni, de ugyanúgy jelen van a hosszútávfutás, az úszás, vagy éppen a kerékpározás!


A futás is része az edzéseknek

Gyakorlatsorok, eszközök

Csak néhány ún. standard feladatsor, vagy tesztfeladat van, azonban az összetettség miatt a végtelenségig variálható az hogyan is áll össze egy edzés, vagy egy verseny. A gimnasztikai, saját testsúlyos elemek (kötélmászás, fekvőtámasz, húzódzkodás, ugrások távolra, és magasra, guggolás…stb). mellett megtalálhatóak súlyzós gyakorlatok (pl. olimpiai szakítás, elemelések, guggolás, felvétel, medicinlabda dobás, nyomások és húzások rúddal) illetve az ún. metabolikus kondicionálás (pl. futás, ugrókötél, kerékpározás) Ebben a sportágban nincs szükség drága edzőgépekre, vagy felesleges eszközökre.

Gyakorlatok gyűrűn, zsámolyon, talajon

Gyakran alkalmaznak szuszpenziós eszközöket (pl. TRX, vagy gyűrű) valamint jelen vannak speciális, nem megszokott elemek, mint pl. a traktorgumi emelés, magasabb szinten a homokzsákkal futás, füles súlyzó (Kettlebbel) használata, súllyal teli szán tolása-húzása, illetve a fentiek korlátlan számú variálása.

TRX, egy remek erőfejlesztő eszköz

A cél az, hogy elmosódjon a határ az ún. kardió, és erőedzés között. A testünk az evolúció során nem csak bizonyos mozgásformákra lett „kitalálva” illetve lekorlátozva, hanem cipelésre, emelésre, hajlításra, gyorsaságra, kitartásra, dobásra, ugrásra, nyújtásra.


Versenyek

A sportág struktúrája már önmagában is remek lehetőséget kínál a hétköznapi szabadidős mozgásformán túl a versenyzésre is. 2012-ben a hazai sportági liga-amely 2010 óta rendez hazánkban versenyeket- úgy döntött, hogy a sportág népszerűsítése céljából több vidéki nagyvárosban is rendez regionális, illetve országos megmérettetéseket.
Első alkalommal 2012. június 23-án került sor egy ranglistaállító versenyre. Az ország több pontján egyidejűleg zajlottak a regionális versenyek, és a Hungarian Cross Challenge (a sportági szövetség) központi adatbázisában kerültek online módon rögzítésre a különböző helyszínekről folyamatosan beérkező eredmények több kategóriában. Az egri versenyhelyszínen (Városi Stadion) négy mezőkövesdi sportoló vett részt. A feladatsorok csak két nappal a verseny előtt kerültek kihirdetésre, melyek között állóképességi (10 perc alatt ki hány kört tud elvégezni bizonyos gimnasztikai elemek variációiból) készség feladatok (pl. helyből távolugrás, vagy mekkora maximális súlyt bír felvenni a földről a vállára, illetve egy perc alatt hány fekvőtámaszt vagy húzódzkodást tud elvégezni). Ezen felül komoly erőfeladatokat (7 perc alatt hány kört sikerül kellett teljesíteni az alábbiakból: 10 elöl guggolás (40 kg)- 10 lábemelés függeszkedésben).
Országos szinten 93 fő vett részt a versenyben, melyből a mezőkövesdi Takács József férfi felnőtt kategóriában 40 indulóból 14. helyezést ért el (ezzel a ranglistán 30. helyezett), Bukta Tamás 40+ Masters kategóriában első helyezést ért (ranglistán 48. helyezett) Pap Zoltán 35+ masters kategóriában 3. helyezést ért el (ranglistán 32. helyezett) valamint Farkas Lilla felnőtt nő kategóriában indult, azonban az utolsó feladatsort végrehajtási hiba miatt érvénytelenítették nála (így 80. helyezést ért el az országos ranglistán, amelybe minden induló versenyzőt beleszámítottak).

Felvétel földről, egy versenyszám a sok közül

Női versenyzők is vannak szép számmal

2012. július 7-én pedig ugyancsak Egerben került megrendezésre az idei  országos bajnokság. Ezen a megmérettetésen szintén több kategóriában indultak a versenyzők.
Három mezőkövesdi versenyző volt érdekelt ezen a megméretttésen. Bukta Tamás Masters 40+ kategóriában 1. helyezést ért el, Pap Zoltán 35+ Masters kategóriában ezüstérmes lett. Takács József sérülés miatt a versenyt feladni kényszerült. A versenyfeladatok a regionális versenyhez képest jóval nagyobb fizikai megpróbáltatást igényeltek (melyet a közel 40 fokos kánikula is nehezített) és új elemként megjelent a futás, illetve a súllyal való szakítás is, valamint a Ketlebell gyakorlatok is.

Guggolás Kettlebellel-egy nehéz versenyfeladat

Az országos verseny dobogós helyezettjei-minden kategória

A fentieken túl minden évben megrendezésre kerül a CrossFit Games, mely tulajdonképpen a sportág világbajnoksága. 2010-től egy neves sportfelszereléseket gyártó cég is támogatja a rendezvényt, így egy igen komoly pénzdíjas eseménnyé nőtte ki magát. 2012-ben már 50.000 fő jelentkezett online módon a versenyre világszerte, melynek regionális döntői épp a napokban zajlottak le. Minden régióból (pl, Európa, vagy az USA Északnyugati része egy régió) az első három helyezett jut ki a kaliforniai döntőre, a magyar versenyző Kovács Lacee, épp csak lecsúszott idén a dobogóról.


A funkcionális fitness Mezőkövesden

Mezőkövesden a funkcionális edzések változó helyszíneken, heti 4-5 alkalommal történnek - a sportág összetettségéhez igazódva. Jelenleg öntevékeny csoport formájában, két instruktor felügyeletével zajlanak a tréningek, melyen egyre nagyobb létszámban vesznek részt az érdeklődők. A csoport célja a sportegyesületi keretek között történő működés, melyet valószínűleg 2012. őszétől sikerül megvalósítani.
 Jelenleg átlagban 15-20 fő vesz részt a tréningeken (de voltak ennél jóval többen is) azonban a hatékony edzésmunka miatt a tréningek kiscsoportos bontásban, esetleg személyre lebontva működnek.
A funkcionális edzésmódszer a versenyzésen és a szabadidős tevékenységen túl más sportágakban szereplő sportolóknak (vagy hobby sportolóknak) illetve magas fizikai felkészültséget igénylő munkakörökben dolgozóknak (tűzoltó, rendőr, polgári védelem) is kínál lehetőséget, speciális módszereket az állóképesség, és erő növelésére, illetve képességek, készségek fejlesztésére.


Elérhetőségek, érdeklődés:

A mezőkövesdi csoport: https://www.facebook.com/MFitClub
további internetes elérhetőségek a sportágról: www.crossfit.hu, www.crossfit.com, www.hungariancrosschallenge.hu,
Érdeklődni az edzéseken, illetve Pap Zoltánnál lehet a 70/376-5745-ös telefonszámon.



Vissza

Webkamera: Kavicsos-tó
és Szabadidőpark



VLC Media Player letöltése

 


Weboldalkészítés