
őrizzük meg Matyóföld kincseit!
Így táncolunk mi
„Így táncolunk mi” című elÅ‘adásra várták a néptánc, a matyó kultúra iránt érdeklÅ‘dÅ‘ket szeptember 27-én a Közösségi Házban.
A MezÅ‘köved Város Önkormányzata által megnyert „Å‘rizzük meg Matyóföld kincseit” című pályázat keretében a fiatalok fénykép- és video szakkörökön örökíthetik meg MezÅ‘kövesd értékeit, illetve hímzÅ‘ szakkör keretében pedig megtanulhatják a fiatalok a matyó motívumok rajzolását, hímzését.
A projekt harmadik pilléreként a gyerekeknek néptánc foglalkozásokat tartottak, amelyben elsajátították a néptánc alaplépéseit, gyermekjátékokat, valamit erre a tájra jellemzÅ‘ táncokból is ízelítÅ‘t kaphattak. A Varró Petra és Juhász László által tanított általános iskolás és középiskolás diákok szeptember 27-én mutatták be tudásukat. A projektben közel 40-en vettek részt.
A délután során a pályázatban résztvevÅ‘ táncosok mellett a Tardi Gyöngykaláris Kamara Néptáncegyüttes, a Szentistváni Néptánccsoport, a Kujtorgó Néptáncegyüttes, a Művészeti Iskola Eszterlánc Gyermek Néptáncegyüttese, a HagyományÅ‘rzÅ‘ Néptáncegyüttes, valamint Panyi Blanka lépett fel. A táncosokat a BAKATOR Zenekar kísérte.
A műsor után a rendezvény táncházzal folytatódott a Közösségi Ház emeleti termében.
____________________________________________________________
Tábor a hímzÅ‘ gyerekeknek
Nyári tábort szerveztek a hímzÅ‘ szakkör diákjainak, ahol 23 gyermek gyakorolhatta a hímzést, a sablonálást.
MezÅ‘kövesd Város Önkormányzatának nyertes, Å‘rizzük meg Matyóföld kincseit című pályázata révén az elmúlt tanévben az általános iskolások hímzÅ‘ szakkörön vehettek részt Vámos Margó, népi iparművész, Népművészet Ifjú Mestere irányításával. A szakkörösök a nyarat egy hímzÅ‘ táborban kezdhették.
Az érdeklÅ‘désüknek megfelelÅ‘en csoportokban dolgoztak a gyerekek. Vámos Margó vezetésével matyó mintát rajzoltak a kis hímzÅ‘ palánták, de a sablonálást is kipróbálhatták. A hét során pedig az általuk sablonált mintákat ki is hímezték a gyerekek.
A június 23-27. között a Szent István Katolikus Általános Iskolában megtartott táborban a kisiskolások vidáman, jókedvűen hímeztek, rajzolták a matyó motívumokat.
____________________________________________________________
Fiataljaink Å‘rizzék értékeinket
Fotó-, video-, tánc- és hímzésszakkörök keretében ismerkedhetnek meg az általános iskolába járó és középiskolás gyerekek, fiatalok a matyó kultúra értékeivel, elÅ‘deink által ránk hagyott páratlan és felbecsülhetetlen kulturális, építészeti értékeit.
MezÅ‘kövesd Város Önkormányzata „Å‘rizzük meg Matyóföld kincseit!” címmel nyújtott be pályázatot, amelynek az volt a célja, hogy a mai fiatalokat, gyerekeket megismertessék MezÅ‘kövesd, a matyóság értékeivel, kultúrájával. A TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0092 számú projekt másik célja, hogy a benne résztvevÅ‘ diákok hozzájáruljanak munkásságukkal a matyó hagyományok archiválásához, kultúránk átörökítéséhez. A projekt 2013 Å‘szén indult el és 2015 májusában fejezÅ‘dik be. „Mintegy 20 millió forintot nyert önkormányzatunk erre a programra, amely mind az eszközök, mind a humánerÅ‘forrás költségeit fedezi. A projektnek négy eleme van. Egyik a fotó, a másik a videó, a harmadik eleme a néptánc, a negyedik pedig a hímzés. E négy témában szerveztünk általános és középfokú iskolás diákok számára délutáni szakköröket” – mondta el dr. Fekete Zoltán polgármester.
A Korpás Károly által irányított fotó- és videoszakkörösök (hetente egy, néha két alkalommal) digitálisan örökítik meg MezÅ‘kövesd és a matyóság kincseit. A Vámos Margit népi iparművész által vezetett hímzÅ‘körösök (hétfÅ‘nként és péntekenként) a matyó motívumok rajzolásával és hímzésével ismerkedhetnek meg, míg a Juhász László és Varró Petra által tanított fiatalok pedig a néptánc alapjait tanulhatják meg. A szakkörök két korcsoportra vannak osztva: külön általános és középiskolás diákoknak, csoportoként 10-12 fÅ‘vel, így összesen mintegy 80-90 tanuló vesz részt a projektben. Januárban indult útjának a fotószakkör. „Az elmélet után már a gyakorlatnál tartunk. Részt vettünk a Közösségi Ház kiállítás-megnyitóin, a Takács István Gyűjteményben is fényképeztünk. Emellett jártunk a Matyó Múzeumban, a MezÅ‘gazdasági Gépmúzeumban is, ott is megörökítettük a viseleteket, a gépeket. Hátra van még a templomok, a fÅ‘tér, a Hadas és az ott található tájházak fotózása” – mondta el Korpás Károly szakkörvezetÅ‘.
____________________________________________________________
20 millió forint hagyományápolásra
A matyó kultúrát ország-, sÅ‘t világszerte ismerik és megbecsülik. A közelmúltban a Szellemi Kulturális Örökség Jegyzékére is felkerült a mohácsi busójárás és a kalocsai hímzés mellé. Emellett a matyó népművészetünk a Világörökség része lehet, e neves elismerés várományosa is – a közeljövÅ‘ben döntenek, hogy valóban méltóak vagyunk-e erre a rangos címre.
Az Å‘seink által ránk hagyományozott nagyon színes, gazdag kultúra fennmaradásáért, éltetéséért az elmúlt évtizedekben sokat tett MezÅ‘kövesd, a városvezetés és több civil szervezet.
A matyó kultúra, népművészet továbbéltetése érdekében adott be európai uniós pályázatot városunk Önkormányzata „Matyó világ – Å‘rizzük meg Matyóföld kincseit” címmel, amelyen 20 millió forint támogatást nyert a település, amelyhez az Önkormányzatnak nem kell önerÅ‘t biztosítania.
„A 2013. január 1-jével indul el ez a pályázat és 20 hónapon keresztül zajlik majd a megvalósítása. Ennek keretében Önkormányzatunk négy területen vállalta azt, hogy a gyerekeket, fiatalokat bevonva rendezvényeket, szakköröket, kiállításokat szervez a matyó népművészet, a matyóság fennmaradása és megÅ‘rzése érdekében. Az egyik terület a hímzésoktatás. A másik vállalt feladat a matyó néptánc szakkörként történÅ‘ oktatása. A harmadik eleme a projektnek egy fotószakkör beindítása, ahol a gyerekek a fényképezés technikájának megtanulása mellett megörökítik a város építészeti és tárgyi emlékeit. A negyedik megvalósítandó projektelem a filmkészítÅ‘ műhely, ahol a résztvevÅ‘k idÅ‘sekkel, a népművészet meghatározó személyeivel készítenek interjút, megismerve és megörökítve MezÅ‘kövesd múltját és a gazdag kultúrát.” – vázolta fel a pályázat tartalmát dr. Hajdu András alpolgármester.
A programba mintegy 411, többnyire 10 és 21 év közötti gyermeket, fiatalt vonnak be, akiknek az lesz a feladatuk, hogy az Önkormányzat által bevállalt négy kreatív feladatot megvalósítsák, miközben, megismerhetik Å‘seik történetét, a múltat, a matyó kultúrát, szokásokat, a néptáncot és a világszerte ismert matyó hímzést.
A pályázati idÅ‘ alatt 100 hímzést kell elÅ‘állítaniuk a gyerekeknek, amelyeket kiállítások keretében be is mutatnak. A néptáncot választó tanulóknak pedig a 20 hónap alatt két alkalommal kell számot adniuk megszerzett tudásukról. A fotószakkör résztvevÅ‘inek munkáiból pedig egy fotóalbumot, illetve kiállítást kell berendezniük.
Azoknak a fiataloknak, akik a filmezést választják, a közel két év alatt összesen 20 rövid etűdöt és két hosszabb, nagyobb terjedelmű filmet kell készíteniük az idÅ‘sebb, mezÅ‘kövesdi emberekkel készített interjúk alapján.
A pályázat révén a gyerekek ingyenesen vehetnek részt ezeken a szakkörökön, amelyek révén nemcsak sok új információt, ismeretet sajátíthatnak el, hanem sokat tehetnek azért is, hogy szülÅ‘városuk, lakóhelyük kultúrája még az Å‘ leszármazottjaik számára is ismert legyen.
Ingyenes néptánc oktatás
E pályázat keretében szakkör formájában tanulhatják majd a néptáncot a résztvevÅ‘ diákok és fiatalok.
Emellett a Kormány által hozott döntés értelmében a mindennapi testnevelés órákon is megnyílt az a lehetÅ‘ség, hogy az 5. és a 9. osztályosok másik két sportág mellett a néptáncot válasszák, mint mozgási formát. Ez az oktatás is ingyenesen elérhetÅ‘ az érintett korosztály számára. Jelenleg településünk általános iskolájának 5. osztályosai és a két középfokú oktatási intézmény elsÅ‘ évfolyamosai vesznek részt ebben az oktatásban. Ezeket a csoportokat Juhász László irányítja, Å‘ tanítja meg a tánc alapjait a diákoknak. Az elsÅ‘ néhány órában a zenére, ritmusra mozgást tanulják, majd az alapvetÅ‘ néptánclépéseket, technikákat sajátítják el az iskolások. Ezt követÅ‘en pedig különbözÅ‘ tájegységekre jellemzÅ‘ koreográfiákat, táncokat gyakorolnak és tanulnak meg. Külön osztályzatot nem kapnak a néptáncra, hanem a testnevelés jegybe számítják bele a foglalkozáson felmutatott eredményeket.
____________________________________________________________
Korpás Károly
Korpás Károly vagyok, 1972-ben születtem.
Jelenlegi munkahelyem: TárlatvezetÅ‘ vagyok a mezÅ‘kövesdi Takács István Gyűjteményben, 2007-tÅ‘l az idÅ‘szaki kiállításokat is jómagam rendezem a mezÅ‘kövesdi Közösségi Házban.
ElÅ‘zÅ‘ munkahelyem: Arany János Általános Iskola, Budapest. Beosztások: napközis tanár (4-8. osztály), diákönkormányzat vezetÅ‘ tanára és a kibÅ‘vített iskolavezetés tagja
(1996-2005).
Tanulmányok: Eszterházy Károly TanárképzÅ‘ FÅ‘iskolán szereztem meg a tanári diplomámat (1992-1996).
Társadalmi tevékenységeim: a MezÅ‘kövesdi Fotóklub vezetÅ‘je, az Irodalmi Kávéház Klub alelnöke és a DiósgyÅ‘ri KépzÅ‘művész Stúdió tiszteletbeli tagja vagyok.
ÉrdeklÅ‘dési kör: Minden érdekel, ami a fotózással, az utazással, a filmezéssel és az autókkal kapcsolatos. Utazás, ezáltal európai kultúrák, országok megismerése során fapados utazóként - gyakran néhány ezres repülÅ‘jegyekkel - 44 országban jártam (többek közt az Európai Unió 28 tagországában is). Utazásaimon rengeteget fotózom, kisfilmeket, útleírásokat készítek. Most jelent meg Csodálatos Európa című könyvem.
Hobbijaim: Fotózás minden mennyiségben (eddig 13 saját fotókiállításom volt), videofilmek és útifilmek készítése. Kosárlabda, tenisz, autó- és motorsportok.
Egyéb információk: Autós megszállottságomnak köszönhetÅ‘en két autós magyar rekord büszke tulajdonosává váltam. I. 17 óra 9 perc alatt – minden szabály betartásával – egy Fiat Bravóval átautóztuk országunk teljes, fizetÅ‘s autópályahálózatát (2011-ben).
II. A legkisebb üzemanyag-fogyasztású dízelautó magyar rekordjának megszerzését pedig egy Nissan Note 1.5dCi-vel sikerült elérnem 2014 decemberében.
____________________________________________________________
Vámos Margó
A népművészettel 1976-tól foglalkozom amikor is a Matyó Népművészeti Házi Ipari Szövetkezet dolgozója lettem. 1981-tÅ‘l a művészeti csoport dokumentum kezelÅ‘je voltam, mellette a múzeumi anyagok archiválása, illetve új tervek készítésével is megbíztak.
Több alkalommal indultam pályázatokon, mint például a „Szakma Ifjú Mestere”
„Alkotó Ifjúság” a „Népművészet Ifjú Mestere” címet kaptam meg 1987. augusztus 20-án Budapesten a MűvelÅ‘dési Minisztériumtól. Ezt követÅ‘en „Népi Iparművész” lettem 1988-ban. Az Országos Kis Jankó Bori Pályázaton is több alkalommal kaptam díjat. Majd a Pro Reverenda Cultura Hungarika a „Népművészetért” szakalapítvány meghívásos pályázatán két alkalommal lett nívó díjas az alkotásom, a második alkalommal a millennium évére emlékezve készítettem 12 db-os. függöny garnitúrát, amit 2001-ben a városunkban működÅ‘ Tourinform Irodába ajánlottam fel, és adtam át a város vezetÅ‘jének.
Több alkalommal vettem rész külföldi és belföldi kiállításokon ahol bemutatókat tartottam a látogatók részére a hagyomány Å‘rzés és ápolásáról, a magyar népművészetet képviselve, Å‘rizve. Több szakirányú végzettségem mellett mint például Hollóházán a porcelán festéstÅ‘l a Budapesti Népi Iparművészeti Tanács által szervezett igen sok oldalú a hímzésben, tervezésben járatos „Nagy Mesterek” által tartott oktatásokon eredményesen végeztem, valamint,2006-ban fejeztem be Békéscsabán Népművészeti oktató és játszóházvezetÅ‘i tanulmányaimat. Majd 2008-ban rajz és művészet történetet volt szerencsém tanítani MezÅ‘kövesden a Széchenyi István Szakközép Iskolában.
2013-tól általános iskolai tanulok, valamint közép iskolások számára, szakkör keretén belül ismertetem meg a népművészet szépségét, értékét, és a benne rejlÅ‘ lehetÅ‘ségeket a diákokkal.
Számomra nagy öröm, hogy a mai világban amikor minden az elektronikáról szól, vannak olyan érdeklÅ‘dÅ‘ fiatalok akiket érdekel a múlt szépsége és látnak benne jövÅ‘t. Az érzés és a tudat, minden ezzel járó fáradságot elfeledtet, amikor láthatom a sugárzó arcokat egy -egy feladat megoldása után. Különös öröm tölt el amikor az általános iskolás diákok sikerében osztozhatok, hiszen itt alsó tagozatos osztályok kézzel készült munkáiról beszélhetek.
Nagyon remélem, hogy a jelenlegi érdeklÅ‘dés megmarad, hisz a diákokkal nagyon közvetlen a kapcsolat, és reménykedek abban, hogy talán még bÅ‘vül is.
Életem nagy célja, hogy a jelenlegi tudásomat átadhassam a jövÅ‘ generációjának hiszen a
városban jelenleg én vagyok a legfiatalabb „Népművészet Mestere” ami sajnos azt jelenti, hogy több generáció ki esett ebbÅ‘l az elismerésbÅ‘l. Ezt nagyon idÅ‘ szerű lenne pótolni, hiszen MezÅ‘kövesd a népművészetérÅ‘l volt és remélem, hogy lesz is ismert, híres. Ezért kötelességünk azokat a jó képességű kreatív fiatalokat segíteni akik éreznek magukban olyan képességet, hogy tovább tudják vinni az eredeti hagyományt, meg tudják Å‘rizni az utókor számára, és majd Å‘k is tovább tudják adni a felnövekvÅ‘ generáció számára ezeket a tevékenységeket. Amely feladatok oly sok embernek adtak saját, illetve a családjuk számára megélhetÅ‘ségi lehetÅ‘séget. Ezért fontos, hogy ne legyen a múlt emléke, maradjon meg a jelenben és irány mutató lehessen a jövÅ‘be!
Örülök, hogy ebben a csodálatos feladatban részt vehetek, és megoszthatom az érdeklÅ‘dÅ‘ fiatalokkal a már meg szerzett tapasztalatomat, tudásomat.
____________________________________________________________
Varró Petra
Varró Petra vagyok, 36 éves mezÅ‘kövesdi lakos.
Sátoraljaújhelyen születtem. Szüleimmel laktam Alsóbereckiben, Miskolcon és Arlóban. Középiskolába a nyíregyházi Művészeti Szakközépiskolába jártam zenei képzésre.
Táncolni csak 19 éves koromtól táncolok néptáncegyüttesekben. ElÅ‘ször Arlóban táncoltam egy csoportban, majd a miskolci Szinvavölgyi Táncegyüttesbe kerültem. MezÅ‘kövesdre költözésemkor kezdtem el járni a Matyó Néptáncegyüttesbe. Jelenleg nem táncolok együttesben.
2000-ben Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetében szereztem elsÅ‘ diplomámat hegedűtanár szakon.
2002-2005 jártam a Magyar Táncművészeti FÅ‘iskolára, ahol néptáncpedagógusként végeztem.
2000-tÅ‘l 2002-ig a Miskolci Nemzeti Színházban dolgoztam zenekari zenészként az elsÅ‘ hegedű szólamában.
2001-tÅ‘l jelenleg is MÁAMIPSZ Alapfokú Művészetoktatási Intézményben dolgozom hegedűtanárként, ahol feladatom a 6-22 éves korú fiatalok zenei képzése (hegedűtechnika, kamarazenélés tanítása, vizsgákra, felvételire, koncertekre való felkészítés, iskolai rendezvények megszervezése, iskolai és városi rendezvényeken való zenélés).
2002-tÅ‘l 2004-ig a miskolci DiósgyÅ‘ri Alapfokú Táncművészeti Iskola néptáncpedagógusként is dolgoztam. Feladatkörömbe tartozott az általános iskolás korú gyermekek alapfokú tánciskolai képzése (néptánc, népi énekek, népszokások, népi gyermekjátékok tanítása, vizsgaetűdök, játékfűzések készítése, elÅ‘adásra való felkészítés).
2006/2007-es tanévben a mezÅ‘kövesdi Százrózsás Alapfokú Művészeti Iskolában folytattam néptánctanári pályafutásomat.
2011-tÅ‘l jelenleg is a mezÅ‘kövesdi MÁIAMI Alapfokú Művészetoktatási Intézményben (azelÅ‘tt MÁAMIPSZ) tanítok néptáncot, párhuzamosan a hegedűtanítással.
2012 decembere óta vezetünk a férjemmel egy felnÅ‘tt tánccsoportot Bükkzsércen.
____________________________________________________________
Almási Zoltán
Almási Zoltán vagyok, 30 éves mezÅ‘kövesdi lakos.
Ózdon születtem, középiskolai tanulmányaimat az ózdi József Attila Gimnáziumban végeztem.
Hat éves koromtól néptáncolok. Adorján Lajos irányítása alatt az általános iskolában kezdtem, majd Elekné Holló Hildához jártam a miskolci DiósgyÅ‘ri Alapfokú Tánciskola tanulójaként, Ózdon. Arlóban, Balog Zoltán csoportjában is táncoltam, késÅ‘bb a miskolci Szinvavölgyi Táncegyüttesbe kerültem. MezÅ‘kövesdre költözésemkor kezdtem el járni a Matyó Néptáncegyüttesbe, ahol jelenleg is táncolok.
2008-ban a Miskolci Egyetem Gépészmérnök és Informatikai karán szereztem diplomát.
Mérnökinformatikusként dolgoztam Debrecenben, jelenleg MezÅ‘kövesden a Matyó AgrártermelÅ‘ Zrt-nél vagyok rendszergazda.
2002-tÅ‘l 2005-ig a miskolci DiósgyÅ‘ri Alapfokú Táncművészeti Iskolában voltam néptánc edagógusi asszisztens. Feladatkörömbe tartozott az általános iskolás korú gyermekek alapfokú tánciskolai képzése (néptánc, népi énekek, népszokások, népi gyermekjátékok tanítása, vizsgaetűdök, játékfűzések készítése, elÅ‘adásra való felkészítés).
2001-tÅ‘l nyaranta az arlói Suvadás Kézműves Tábor táncoktatói és táncházvezetÅ‘i feladatát látom el.
Tizennyolc éves koromtól veszek részt a Nemzetközi Legényesversenyen, ahol a legkiemelkedÅ‘bb eredményem a második helyezés volt.
2012 decembere óta vezetünk a feleségemmel egy felnÅ‘tt tánccsoportot Bükkzsércen.
Jelenleg a Hagyományok Háza táncházvezetÅ‘i tanfolyamára járok.