Ugrás a tartalomhoz

Témahét a matyóságról (videóval frissítve)

Mezőkövesd hírei

Matyóság címmel rendeztek témahetet a Mező Ferenc Tagiskolában. A projekt kidolgozásában az 5. évfolyamos diákok vettek részt.

A TÁMOP 3.1.4-es pályázat keretében megvalósult témahét előkészítő, gyűjtő és kutató munkálatait már május 17-én megkezdték a fiatalok a tanárok, a szülők, illetve a családtagok segítségével. A projekt első programjaként a Nemzeti Összetartozás Napján a trianoni eseményekre emlékeztek a diákok június 4-én. A történelmi múltidézés után Csirmazné Cservenyák Ilona előadását hallgathatták meg a tanulók, aki Mezőkövesdről és a matyóságról tartott érdekes ismertetőt, majd az elhangzottakhoz kapcsolódóan a tanulók megtekintették a Hadas városrészt. A program az intézményben folytatódott, ahol városunk idősebb lakói meséltek történeteket a régi matyók életéről, majd az ismert népi süteményt, a herőcét kóstolták meg a fiatalok, akik a bevitt kalóriamennyiséget a matyó táncházban dolgozhatták le az iskola ebédlőjében. Június 5-én Zelei Ferenc művésztanár vezetésével mélyebben is tanulmányozhatták a diákok a matyó néptáncokat, míg délután a hadas alkotóházaiban folyó népi munkálatokat tekintették meg a projekt résztvevői. A diákok a szövés mellett a bútorfestéssel, az edények készítésével, valamint a Nép Művészetek Házával ismerkedhettek meg. Egy nappal később folytatódott az alkotóházak látogatása, melynek keretében a mézeskalács készítését és a korabeli matyó játékokat tanulmányozhatták a fiatalok. A múzeumlátogatás a Kisjankó Bori Emlékház és a Matyó Múzeum megtekintésével vált teljessé.
A diákok június 7-én kiscsoportos foglalkozáson vettek részt, ahol a projekt során elvégzett feladatokat összegezték.
A Matyóság témahét záró eseményét június 8-án rendezték meg az iskolában. A gyerekek elsőként kiselőadásokban számoltak be a megszerzett ismereteikből. A tanulók a matyó népviselet, a népszokások, valamint a matyó néptánc mellett, a Mezőkövesdre jellemző családneveket szintén ismertették a jelenlévőkkel színvonalas előadásaikban. A projektzáró ezt követően vetélkedővel folytatódott, ahol a fiatalok játékosformában is beszámoltak a tudásukról, illetve a témában szerzett tapasztalataikról. A diákok a projekt során elvégzett feladatokat színes kiállítással is illusztrálták.

Kapcsolódó hírek